TOEVAL?

1957 Toeval?




















Ik help m’n vader in de showroom met fietsenpoetsen en zie vanuit het winkelraam hoe een filmploeg z’n spullen uitpakt en opstelt naast het clubgebouw van Roeivereniging Nereus. De regisseur geeft een paar meisjes, aanwijzingen wat ze moeten doen. Na een poosje vat ik moed en loop naar de filmset. Nieuwsgierig als ik ben vraag ik wat ze aan het doen zijn. Wij maken de 1e Nederlandse speelfilm in kleur “Jenny” die helemaal in Amsterdam gefilmd gaat worden, antwoord de man en nu gaan we hier een aantal roeiboot scènes opnemen .
Oh antwoord ik en stel me voor. Peter Koghee, ik ben de zoon van de fietsenmaker hier aan de overkant. Ik ben Willy van Hemert en dat is m’n dochter Ellen zij speelt de hoofdrol in deze film. Vind u het erg als ik blijf kijken naar wat u doet en zo? Nee dat mag als je maar niet in de weg loopt. Meneer van Hemert ik heb nog wel een vraag. Waarom doet u zo met uw wijsvingers en duimen? Daar maak ik een kadertje mee, dan kan ik de uitsnede van het beeld bepalen, kijk zo. Doe het maar na.
Ik doe het na, niet wetende dat ik als productie en regie assistent jaren later Willy heel veel moet nadoen, net als m’n vriendjes/buurtgenootjes Jeroen Krabbé en Willeke Alberti met Willy van Hemert samen zal gaan werken.
Toeval?

 Je zou het haast gaan denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten